„Az együtt utóirata
Amikor először hallottam Cseh Tamást, valamikor a nyolcvanas évek legelején, tizenöt éves voltam. Azt énekelte, hogy három év múlva nem leszek hadköteles. Hamarosan mi is pengettük lebutítva azt a néhány szűkített akkordot, amire ráfért egy szűkített világ.
A Cseh Tamás—Bereményi Géza-dalok azt mondták el, milyen a világ, s hogyan kellene, illetve hogyan lehet élni benne. S bár tizenévesen lehetetlennek tűnt, hogy valaki a húszas éveiben járhat — 28 évesen járt le a hadkötelezettség —, az már akkor is világos volt, hogy a kellene és a lehet között átmenni annyi az esélyünk, mint a tevének, hogy átjusson a tű fokán. Ehhez nem kellett iskolába járni, sőt elsősorban nem oda kellett járni. Ott azt tanították meg gondosan, hogy mi a dal: egynemű érzéseket kifejező, általában rövid terjedelmű lírai műfaj, melyet különösen a romantika kedvelt. Petőfi, Heine, Lamartine. A fenti csatársoron kívül azt is hozzá lehetett tenni, hogy Lied, ha magyarból felvételizett az ember.
A számunkra sokat jelentő dalok mindeközben ott voltak mellettünk, ha Mambó magnó helyett csehszlovák gitáron szólaltak tanítás után.
Azóta a sorkötelezettség is eltűnt, s ma az tűnik irreálisnak, hogy vannak még huszonévesek. Vigasztalhat ugyan, hogy voltak nekünk élményeink, sőt nekünk voltak csak igazán, a nemzedéki sirámokat a meg nem álló idő tudatánál is jobban utáljuk.
De melyik nemzedékét?
A Cseh Tamás—Bereményi Géza páros eredetileg saját generációját gondolta elénekelni. Autóstoppos fiatalok, nem ittak mást, csakis keverteket. Aztán eltelt egy, kettő, három évtized és ott ült egy második, harmadik nemzedék Csak a vodka drágult egyre, rég nem volt már harminckét forint, a csőnadrág meg a hegyes cipő pedig kiment a divatból, aztán visszajött. A lényeg nem változott. Nyolcvanháromban, kilencvenben, de 2000 után is ugyanaz maradt a dal. S a nemzedékek sora ugyanúgy felborult, mint minden más. A már integetni is alig képes gerontokraták mögött összetorlódott generációk megmaradtak lázadó kamasznak, s a kollektív emlékezet nem apák és fiúk hierarchikus, de biztonságot is adó láncolatává, inkább bátyok és öccsök összekeveredett, cinkos társaságává változtatta a későn születetteket.
Cseh Tamás dalai nemcsak végigkísérték, de alakították is több nemzedék életét, például az én generációmét, amely már nem volt sem nagy, sem beat, nem volt már dzsenörésön, dzsenörésön.
Igaz, ma már János és Tamás sem várnak arra a hajóra, mely elszállt a szélben, hiába emlegetik szivarozva egykori dohányszemcsés zakójukat. Említve sűrűn a régi időt, mikor még nem a második házasságból való harmadik gyerek, vagy a házvezetőnő ment le reggel a közértbe tejért. Túlélték a hetvenes, nyolcvanas, kilencvenes éveket, mint Antoine, s nem haltak meg autóbalesetben, ahogyan Desiré. Nem mentek le gyufáért a kék útlevéllel, inkább rosszul fizetett értelmiségiek vagy piacképes jövedelemmel rendelkező pénzügyesek lettek. Éltek csak, tanár úr, úgy éltek, ahogy lehet.
Cseh Tamás azt énekelte el, hogyan kell leszámolni az illúziókkal, s hogyan nem lehet illúziók nélkül élni. S a két egymást kizáró mondat között makacs gitárját hangolva ott volt egy énekes. Mögötte lerobbant bérházak kapui, Budapest, legyen ez a színhely, de lehetne Prága, Krakkó, Dubrovnik. Szóval Európa lichthofja, a mi Mittel-Ájrópánk, aminek hinni szeretjük, szeretnénk ezt az ossi West-Balkánt.
Elfogadtuk, hogy maradunk itt, maradunk. De néha még eszünkbe jut a hátat a falnak és megdögleni westernekből ismert heroizmusa, a Branyiszkónál nem ér a golyó realitással dacoló hősiessége. A megannyi Don Quijote-szerep, melyhez sem elég bátrak, sem elég erősek nem voltunk. Mi nem maradtunk benne a régiben. Maradt hát a kudarcot szépítő félmosoly, vagy a kurva anyját emlegető indulat.
Hamis maradt itt minden, csak a te rosszul hangolt gitárod szólt tisztán, Tamás.
Nemcsak az eszpresszóról énekeltél, amiben éltünk, de a vendégről is, aki egyre inkább tudta, hogy el kell menni innen. S a nemzedéki krónika ettől lett dallá. Igen, az egynemű érzéseket kifejező, általában rövid terjedelmű lírai műfaj, satöbbi, satöbbi, értelmet kapott. A költészet az élet dolgainak a megnevezése. Az az egy-két este, neked hála, Tamás, mégsem marad nevezetlenül. S ott van még a nők neve, a házszámok, kevertek, egy hőhullám harmadik napja. Nem volt más ezekben a dalokban, de bennük volt minden. Bennük volt a jobbik részünk, a vágy, hogy megértsük, mivé lettünk, s hogy kikké kellett volna lennünk. A vágy, hogy indiánok lehessünk.
Mitőlünk búcsúzom én. Szegény Eva.
Ps.: Csak egyet nem értek azóta se: hogy a Frontátvonulásban mi volt azzal a pohárral. Mert ha tényleg ott maradt a levegőben, miközben le kellett volna esnie, akkor talán minket is megtart valami.
Horváth Csaba”
Pár szót most mégis. Szimpla nekrológnak tűnik, dalszövegfüzérnek: valaki összeollózta, talán mert benne él tényleg ezekben a dalokban, és meghatódott — vagy talán még azért se, hanem csak mert meg akarta mutatni, hogy ujjgyakorlatként is könnyen előállítható egy ilyesmi. (Hasonlót Zsadon Béla csinált a Korrektorblogon másfél hónapja, de az olyan is.) Nos, először még csak nem is tetszett ez az írás. Ügyes, morogtam, kis nyikhaj, hogy igyekszik — de aztán bevillant, hogy itt egy nálam tényleg lényegesen fiatalabb ember beszél, és erről eszembe jutott, hogy megpróbálhatnám én is a nálam fiatalabb megérintettek, mondjuk Misi vagy Rózsa Peti szemével elolvasni. Hogy mi lenne akkor. És az eredmény egyszerre rémületes lett, komolyan mondom, lényeges szavak hajoltak ki hirtelen, a szöveg kinyílt, a paradoxonok nem szójátékok voltak már egyáltalán, hanem nagyon is komolyak, és eszembe juttatták külföldre szakadt emberkék beszámolóit, hogy hallgatták kint bőgve a Levélt/Levelet, de ez Boros Ildivel valóságosan is megtörtént; no de ez az itthoniakkal meg legtöbbször pont fordítva volt; eszembe jutott Eszter is, ahogy kint dekkol Berlinben és történnek vele a dolgok, mi meg itt őrizzük a lángot, hogy baszná meg a bárki; és hogy egyik se jó, de csak ez a kettő lehetséges egyáltalán, meg még talán valamiféle belső emigráció, amivel mostanán én is próbálkozom, persze olyan „Lenni egyész népemmel fa mögött titokban!”-módra; szóval hogy nem lehet itt élni tényleg, és hogy mit hülyítem magam, hisz tudom jól, sőt folyton mondom is, hogy sose lehetett; és hogy barátaim, menjetek el innen máshova élni és bőgjetek ott magatoknak; és legfőképpen, hogy hagyjatok már fel minden hülye reménnyel és jaj, dehogy is hagyjatok; és hogy szóródjunk végre szét, hiszen ez már lélekben régen végbement, és ellenben dehogyis, maradjunk együtt, mostantól én is szemembe húzom a kalapot és jó apátok leszek. Fogadom.
7 megjegyzés:
meg vagyok hatva,
(60-n), hogy a kritika c. lap is megemlekezett cseh tamasrol (sajnos nincsenek ekezeteim, de emlekezetem van).
csicskaorszag hatalmasai es ideologusai pont itt, pont ezeken az oldalakon szoktak kotyvasztani elmeleteiket a kovetendo strategiarol, a hatalom megtartasarol. milyen szep itt olvasni, hogy `hamis maradt itt minden. csak a te rosszul hangolt gitarod szolt tisztan, tamas.`
most mar itt tegezik is cseh tamast.
elkepzelem, ahogy a milliardosok dudoljak: micsoda videk...
el vagyok lagyulva csicskatartoink lelki emelkedettsegetol.
lala
Ez a megjegyzésed legfőképp akkor lenne találó, ha ez a Horváth Csaba azonos lenne mondjuk a jelenlegi MSZP-s főpolgármester-helyettessel, de hát ezt te sem gondolhatod komolyan. És azért ez a Kritika sem azonos már a 40 évvel ezelőttivel, amit még Pándi Pál főideológus csinált, de még a 30 évvel ezelőtti Szerdahelyi által szerkesztettel sem. Ebben a - nagyjából 25 éve Balogh Ernő által szerkesztett - folyamban olyan iszonyúan vonalas dolgok, ideológiai előírások, komisszár-pancsok már nem jelentek meg.
Végig olvastam, úgyhogy tudom. Nagyobb baj, hogy mostanában nem olyan jó a lap. Ez sajnálatos, de még nem jellemferdeség... Meghaltak, elkoptak, elbátortalanodtak a jó baloldalibb szerzők, kivel mi történt. Tök mindegy nekem, ki hogy értelmezi. De botrányt abban, hogy itt most leközöltek valami szépet Cseh Tamásról, nem látok.
Az tényleg igaz viszont, hogy D. Magyari Imre 30 évvel ezelőtti nagy interjúját leszámítva érdemben, életében nem foglalkoztak Cseh Tamással. De hogy is mondta a sírnál Bereményi? "És egyszer csak megszerettek itt téged." Egyszer, szép lassan. Te se szeretted mindig, nem is nagyon ismerted. És hogy mondta maga Cseh Tamás? Látta, hogy sokan szeretik őt és a dolgait, és erre: Ha majd most meghalok, egy kicsivel még többen fogják szeretni a dalokat.
Nem hiszem, hogy tilos lenne.
Vagy te is úgy gondolod, hogy a FIDESZ-székházban dícséretes, a másikéknál meg szégyenletes? Utoljára Sz. P. gondolkodott hasonlóképp. Pár éve, még ment a Versdallam, odajött röhögve, hogy: "És mondd, hány éve is ballagott el a legutolsó?" Nagyon szellemesnek gondolta magát. Néztem rá, mint isten barmára, és szokásommal ellentétben nem is szóltam semmit. Mit mondhattam volna? Akkor újították fel az István, a királyt. Gyakorlatiag az öt évvel korábbi szereplőkkel. Az ő esetükben hazafias tett volt nyilván visszajönni egy produkcióba, a mi esetünkben meg szegénységi bizonyítvány...
De már ez sem érdekes.
Amúgy viszont közlöm, hogy kommentedet nagyon szellemesnek és érdekesnek találom. Ki tudja, hogy van ez.
Vitátokba nem szól bele, Rózsa Peti szemével elolvasta ezt a szöveget és ő a poháron kívül egyet nem ért: hogy ő, aki a nyolcvanas években: egy, kisgyerek volt, aki csak a hintázáshoz értett; kettő, az évtized felét a világ másik végén töltötte, szóval hogy akkor neki - nekem hogy lehet, hogy mond valamit a fellazult tételben megfogalmazódott világ, a rózsaszín UZI géppisztoly, az ellopott Skoda, apa kalapja, a szemétben túró tanárnők és a többi, akik mind összenéznek - mindennek háttal, és nem folytatom. Szóval hogy mi közöm ehhez a Cseh Tamáshoz?
Ezt nem a Woland írta, hanem a rózsapeti.
ui.: Lala, könyörgöm, ne politizálj... egyszer szívesen bemutatnálak néhány igazi baloldali gondolkodású embernek - akik már a Medgyesit, a Gyurcsányt is elkergették volna (rá szavaztak, mégsem mentek az utcára, lehet, hiba volt, ki tudja, kit érdekel?!) - lehet, hogy lenne közös témátok. Másrészől meg az Országos Vezér mondhatja, hogy CsT volt a legjobb katonájuk, Tamásnak ez belefért, bár engem akkor is visszataszít... nem a Tamás, hanem a főkirály.
ui.2: Lehet, hogy hülyeséget beszélek, de éjfél elmúlt... legfeljebb Barna kimoderálja. egyébként Barna, légy szíves, legyél nekünk jó apánk... (folyik a nyááál...)
Soha nem moderáltam...
Sose volt annyi komment...
b
Nemtom mi van veled, Barna, de mostanaban egyre jobb fej leszel. Csak most, hogy leirtam, gyorsan abba ne hagyd :D
Bocs, CC voltam.
Nem szoktam kommentelni ide, de azért olvasom, a véleményemet meg amúgy is ismered. Néha el kell menni, hogy mást is láss, aztán meg vissza kell jönni, hogy nosztalgiázhass...Bár mintha az utóbbi időben neked kicsit sok jutott volna belőle...
Kuli
Megjegyzés küldése